Ook tijdens deze editie van Het Grote Gebeuren besteden we weer veel aandacht aan debutanten en talenten. Het debutantenprogramma bestaat deze keer uit Pete Wu, Anne Moraal, Machteld Siegmann, Sacha Bronwasser, Simone Atangana Bekono en Joost Oomen. Moderator van dit programma is Lotte Lentes. Het programma bestaat uit vier programma-onderdelen:

Pete Wu en Anne Moraal
Anne Moraal beschrijft in haar roman Honden huilen niet hoe de Noord-Koreaanse Jin Kyoung zich staande houdt in Amsterdam Osdorp. Pete Wu vertelt in De bananengeneratie hoe het is om een Chinese Nederlander te zijn. Zijn moeder omschrijft hem als wit van binnen en geel van buiten. Wu sprak met ‘mede-bananen’ over hun worstelingen. Jin Kyoung worstelt met het overlijden van haar vader en grijpt de kans aan om te werken in het enige Noord-Koreaanse restaurant in Europa. In Amsterdam merkt ze dat haar reisgenoten allemaal hun eigen redenen hebben om hun vaderland achter zich te laten. Moraal schreef fictie, Wu non-fictie. Op Het Grote Gebeuren gaan ze met elkaar in gesprek.

Machteld Siegmann
Uit 53 inzendingen voor de Bronzen Uil verkoos de jury De kaalvreter tot het beste Nederlandstalige debuut van 2020. Opvallend waren de ‘eigen stem, de eigen kleur en het ritme, waardoor de verschillende perspectieven van de personages tot hun recht komen.’ Het draait in het boek om de Joodse Leie die als driejarige onder wordt gebracht bij een boerengezin. Als in 1974 de pleegmoeder overlijdt komt er een trauma naar boven bij haar. Siegmann schreef al een boek, maar haar uitgever vond dat De kaalvreter als debuut interessanter was. Machteld Siegmann (1972) groeide op in Krimpen aan den IJssel, als vierde in een gezin van vijf kinderen. Haar debuutroman De kaalvreter is niet autobiografisch, maar bepaalde plekken uit haar jeugd komen in het boek terug, zoals De Zaag, een eiland in de rivier de Lek.

Sacha Bronwasser
Sacha Bronwasser was twintig jaar kunstcriticus voor de Volkskrant en het is niet verwonderlijk dat haar debuutroman Niets is gelogen in die wereld speelt én als een kunstwerk werd omschreven. Een groepje van zes personen gaat na de feestelijke opening van een tentoonstelling nog samen uit eten. Dan gebeurt er iets wat hun leven verandert. Vijf jaar later sterft de kunstconnaisseur en zet kunstcriticus Gala Versluis zich aan een reconstructie van die avond waar zij een praatje hield.

Joost Oomen en Simone Atangana Bekono
Dit jaar verschenen de debuutromans van Joost Oomen en Simone Atangana Bekono. Beiden maakten daarvoor naam als dichter. Zo was Oomen stadsdichter van Groningen en Atangana Bekono won met hoe de eerste vonken zichtbaar waren de Poëziedebuutprijs Aan Zee en in 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium voor haar poëzie. Oomen schreef een vrolijk boek vol fruit en kleuren met als hoofdpersoon de Bietenkoningin, een meisje geboren uit drie bieten. Atangana Bekonos boek gaat over opgroeien als zwart meisje in Nederland. Hoofdpersoon is Salomé Atabong die vast zit in een jeugddetentiecentrum, omdat ze op een middag twee schoolgenoten ernstig heeft mishandeld. Lotte Lentes legt haar debuutroman in wording even opzij om beide auteurs te interviewen.

De eerste! Debutanten op Het Grote Gebeuren

Geplaatst: wo, 16 december 2020