Keti Koti, 45 jaar onafhankelijkheid, het 150-jarig jubileum van de afschaffing van de slavernij door Nederland, Black Lives Matter, Anton de Kom in de canon van de Nederlandse literatuur: we kunnen er niet omheen, Suriname is een borrelende bron voor veel schrijvers en een heel actueel onderwerp voor veel lezers.

Er wordt aan Suriname en schrijvers met Surinaamse roots in twee programma-onderdelen aandacht besteed:

Suriname | waar kom je echt vandaan
een panelgesprek met Karin Amamoetkrim, Johan  Fretz, Raoul de Jong en Bodil de la Parra
Een jonge generatie gaat op zoek naar haar roots in Suriname. Karin Amamoetkrim, Johan Fretz, Raoul de Jong en Bodil de la Parra, bijna allemaal in Nederland geboren, zochten naar een vader, een moeder, een familiegeschiedenis en maakten iets moois! Tijd voor Het Grote Gebeuren om deze verhalen op te duiken. Laat je meevoeren van Schiphol naar Zanderij Airport, kom aan in Paramaribo, zet wat eten op tafel en luister naar de verschillende verhalen met de gemeenschappelijke elementen als afkomst, avontuur, familie, kleur, slavernijverleden en tropisch regenwoud.
Gespreksleider is Jörgen Tjon a Fong.

Bodil de la Parra (1963) is actrice en toneelschrijfster. Ze schreef stukken voor o.a. Bellevue Lunchtheater, Theater Artemis, het NNT, Het Zuidelijk Toneel en Orkater. Ze schreef onder meer de voorstellingen Ouwe Pinda’s en Gouwe Pinda’s – waarin ze ook zelf speelde – en recent voor de grote Suriname tentoonstelling Nola, een leven in een leven. Ze was te zien als Irene in de tv-serie KLEM 1 & 2. Het verbrande huis: Een Surinaamse familiekroniek is gebaseerd op de gelijknamige voorstelling waarmee ze in 2018 lovende kritieken oogstte.

Raoul de Jong (1984) schreef columns voor SpunkNRC Handelsblad en Het Parool, en hij publiceerde vijf boeken. Voor zijn boek, Stinknegers (2014), ontving hij de Dick Scherpenzeelprijs en De grootsheid van het al (2013) werd onderscheiden met het Beste Rotterdamse Boek. In 2018 verscheen van hem Dagboek van een puber, over zijn tienerjaren en het dagboek dat hij toen bijhield.  Zijn meest recente roman is Jaguarman. Op zijn 28ste ontmoet Raoul de Jong zijn Surinaamse vader voor het eerst. Ze praten hetzelfde, bewegen hetzelfde en geloven allebei in wonderen. Dan vertelt Raouls vader hem een verhaal dat blijft hangen: een van hun voorouders, een medicijnman, kon zichzelf transformeren in een jaguar. Gegrepen door dit mysterie besluit Raoul op onderzoek te gaan in Suriname.

Johan Fretz (1985) is schrijver, theatermaker en columnist van Het Parool. Hij debuteerde in 2012 met de roman Fretz 2025, die genomineerd werd voor de Bronzen Uil. Zijn tweede roman Onder de paramariboom won de Boekhandelsprijs in 2019. Fretz tourde door het land met de voorstelling De zachtmoedige radicaal, die gebaseerd is op Onder de paramariboom en waarmee hij genomineerd werd voor de cabaretprijs Neerlands Hoop. In 2020 schrijft Fretz een van de drie korte verhalen van 3PAK, de geschenkbundel tijdens de Boekenweek voor Jongeren.

Karin Amatmoekrim (1976) werd geboren in Paramaribo. In 1981 emigreerde ze naar Nederland. Haar autobiografische boek, Het gym, werd door pers en publiek juichend ontvangen. Ook De man van veel, dat in 2013 voor het eerst verscheen, kreeg lovende kritieken. Haar laatste boek, Tenzij de vader, is een “memoir” over haar vader.

 

Anton de Kom

Bijna negentig jaar na het verschijnen van “Wij slaven van Suriname” staat Anton de Kom (1898-1945) in het middelpunt van de belangstelling. Het werk, een aanklacht tegen rascisme, uitbuiting en koloniale overheersing, uit 1934 past naadloos in de hernieuwde aandacht voor het koloniale verleden. Die belangstelling wordt nog aangewakkerd door het Black Lives Matter-protest. Anton de Kom is in 2020 opgenomen in de canon van de vaderlandse geschiedenis. Onder leiding van Lisanne Snelders kijkt Het Grote Gebeuren terug op zijn leven en werk. Met o.a. Karin Amatmoekrim.

Suriname

Geplaatst: do, 10 december 2020
Forum Groningen

za, 3 april 2021, 19.00 t/m 00.00