Genomineerden fictie BGB

Op deze pagina stellen door middel van een aantal filmpjes de genomineerden voor het Beste Groninger Boek, categorie fictie, voor. Maar het eerste filmpje is een toelichting op één van de prijzen: een schrijfweekend op landgoed Oosterhouw in Leens.

 

In de roman De herinnerde soldaat van Anjet Daanje (Uitgeverij Passage) volgen we twee personages in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Een vrouw herkent haar echtgenoot in een soldaat die zijn herinnering kwijt is. We zouden dat nu PTSS noemen, maar toen heette het ‘shell shock’.  Ze moeten elkaar in een moeizaam proces weer herontdekken. Vanuit de achtergrond van een fotostudio die zij runt en de nachtmerries die hem teisteren komen steeds meer fragmenten naar boven die hun leven verontrusten maar ook betoveren. In een geheel eigen stijl trekt Daanje de lezer bladzijde na bladzijde meer het verhaal in. Jurylid Annette Timmer vertelt er meer over.

 

Sabine van den Berg beschrijft in Nestvlinders (uitgeverij Oevers) in korte talige notities de vriendschap van twee vriendinnen die allebei hun vader dreigen te verliezen. De ene vader wil niet meer leven. De ander wil niet doorgaan als man. Daarnaast gaat een aantal gedichten over de eerste seksuele ervaring van de ik-figuur. Thema’s als ongemak, onzekerheid en angst worden verwoord in verhalende gedichten die je binnen trekken in de eenzame wereld van twee tienermeisjes. Christian Klasema vertelt je er meer over.

 

De historische roman Keizerlijk Geel van Lucas Zandberg (uitgeverij Arbeiderspers) speelt zich af in de negentiende eeuw aan het keizerlijk hof van China. Een wereld vol rituelen, ge- en verboden, eeuwenoude gewoontes en een strenge hiërarchie. In een beeldende stijl zet Zandberg het leven neer van Cixi, die zich in een combinatie van slimheid en sluwheid vanuit een nederige positie opwerkt tot de machtigste vrouw aan het hof, de laatste keizerin van China. Ambitieus en hardvochtig bestuurt ze het land en haar eigen leven vanachter een geel scherm, dat als leidmotief door het boek heen een rol speelt. Uiteindelijk moet ze kiezen tussen het leven van een man die haar als zijn moeder beschouwde en het voortbestaan van het keizerrijk. Jurylid Iris van den Brand vertelt meer.

 

Vanuit een bed reflecteert de hoofdpersoon, redacteur van thrillers, fantasy en science fiction, in De kamer waar alle verhalen beginnen van Wouter Godijn op zijn leven. Dat reflecteren wordt afgewisseld met de beschrijving van koortsachtige dromen, vol berggeesten, moerasvrouwen en ondergangsaanbidders. Dromen waarin zijn werk en zijn leven worden vervlochten. “Stel dat het leven inderdaad ‘een droom in een droom’ is, waar komen we dan terecht als we wakker worden?” (p81). Door de metafysische stijl kan de lezer niet ontsnappen aan alles wat er in het hoofd van de redacteur omgaat. Het bed is in de roman de ‘buut’ waar je telkens even op adem mag komen om weer verder te kunnen in dit soms ongrijpbare soms hilarische boek. Jurylid Douwe van der Bijl licht de keuze voor de nominatie toe.

 

Naast een schrijfweekend op Oosterhouw in Leens is er nóg een prijs voor de winnaars: een kunstwerk van Janneke Hoek. In dit filmpje vertelt Janneke er meer over.